Wniosek aby w ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej kursowały początkowo "pociągi lotniskowe"

do UMWL

Przypomnienie 
Zmiana propozycji


Wnoszę aby w ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej kursowały początkowo "pociągi lotniskowe", które byłyby przedłużone z dworca głównego do stacji Motycz ze zmianą kierunku na stacji Lublin Zemborzyce. Dla ruchu aglomeracyjnego odbudowanoby przystanek na północ od dzielnicy Zemborzyce.- Lublin Zalew. 
Kolej kursowałaby poczatkowo kilka razy dziennie, jako test usługi.

Proponowana zmiana trasy usługi:

  1. Motycz
  2. Stasin Płn.
  3. Lublin Wschód
  4. Lublin Zalew - nowy przystanek, odbudowa
  5. Lublin Zemborzyce zmiana kierunku
  6. Lublin Główny
  7. Lublin Północny
  8. Świdnik Miasto
  9. Lublin Airport

Pozdrawiam
Adam

Załączniki:
obecny rozkład kolei na lotnisko oraz korespondencja.


ROZKŁAD PKP 13.06.2021-28.08.2021

Przyjazdy

Lublin
Główny
Lublin
Północny
Świdnik
Miasto
Lublin
Airport
Dni
kursowania
8:208:248:338:37poniedziałek,
piątek
10:1010:1410:2410:27wtorek, czwartek,
sobota
(poza 17.06. i 24.06.)
16:4516:4916:5717:00środa, czwartek,
niedziela
20:1020:1420:2220:25codziennie (od 14.06.
do 28.08.)

Odjazdy

Lublin
Airport
Świdnik
Miasto
Lublin
Północny
Lublin
Główny
Dni
kursowania
11:0411:0711:1811:23poniedziałek,
piątek
12:3312:3612:4512:50wtorek, czwartek,
sobota
(poza 17.06. i 24.06.)
19:3819:4119:5019:54środa, czwartek,
niedziela
22:2922:3222:4122:45codziennie (od 14.06.
do 28.08.)

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz 
Date: czw., 6 sie 2020 o 12:23
Subject: o odbudowę zlikwidowanej Lubelskiej Szybkiej Kolei Miejskiej ze środków "Kolej Plus"
To: <krzysztof.zuk na s.lublin.eu>





Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego świata w sobie zamykający dla informacji pospolitej. Od 3 stycznia 1661.



adres witryny:

Apel edycji "Lubelska.eu" wydawnictwa Merkuriusz Polski!


Do UM Lublin

Szanowni Państwo,
Zwracam się z wnioskiem - o odbudowę systemu szybkiej kolei miejskiej ze środków programu Kolej Plus.

 Niestety, pokosztuje to nieco pieniędzy. Konieczna jest np. odbudowa zlikwidowanego- ongiś przecież częściowo istniejącego- połączenia kolejowego do centrum miasta Lublina. Kolej- co prawda najprawdopodobniej tylko towarowa- docierała znacznie bliżej centrum miasta.

Możliwe jest odtworzenie dawnej linii kolejowej- dość współcześnie zlikwidowanej- i przedłużenie jej do obecnego dworca autobusowego, na północ od Starego Miasta.

Ta inwestycja- relatywnie mała- umożliwi rozwój kolei w regionie. Na przykład umożliwi odtworzenie- już raczej nieczynnej- kolei miejskiej typu SKM, która w latach swojej świetności kursowała w relacji np. do Świdnika- Miasto. Niestety, dziś- torowiska kolei aglomeracyjnej są likwidowane, jak np. torowisko do dzielnicy Kraśnika- Kraśnik Fabryczny.

Podobną propozycję przedstawiliśmy w Zamościu, gdzie także jest możliwość renesansu kolei w wersji- tak popularnej w Europie Zachodniej- kolei miejskiej lub aglomeracyjnej. Połączenia miejskie i podmiejskie mógłby obsługiwać- nowoutworzony przewoźnik- np. Lubelska Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o., który przejąłby część autobusów szynowych posiadanych przez władze województwa i mógłby także zarządzać torowiskiem do centrum miasta. Takie inicjatywy stworzono w ostatnich latach w Krakowie, Łodzi, Warszawie, Wrocławiu, GOP. Pozwoliło to na wprowadzenie w aglomeracjach kursujących co 20- 30 minut pociągów kolei miejskich i podmiejskich.

Zachęcam do podjęcia starań na rzecz poprawy stopnia wykorzystania kolei w aglomeracji Lublina. Bez budowy nowych odcinków torowisk- co w warunkach licznych likwidacji linii kolejowych w woj Lubelskim, jest często ich odbudową wkrótce po ich likwidacji- nie ma mowy o renesansie kolei w ruchu wewnątrzaglomeracyjnym. Konieczna jest budowa nowych linii, nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego. Propozycję, obejmującą małą część relacji- załączam jako załącznik do poczty email.

 

niedziela, 15 lutego 2015

Szansa na Lubelską Kolej Miejską?


Z Lublina Gł. do stacji Świdnik Miasto lub Świdnik Wschodni kursować by mogła kolej aglomeracyjna (oznaczenie S1) dogęszczająca takt do np. 10 lub 20 minut (tj. 6 pociągów na godzinę w tej relacji). Jednakże, z uwagi na możliwość wprowadzenia połączeń regionalnych dających na odcinku Lublin- Świdnik ruch co 30 minut połączenie takie może być opcjonalne i zależne od popytu i stopnia zapełnienia, lub przepełnienia taboru linii regionalnych. Niemniej, takie dogęszczenie ruchu wydaje się zasadne. W dalszej przyszłości linia mogłaby zostać przedłużona do os. Czuby Południowe, z budową 2-3 nowych przystanków. Wówczas Lublin miałby namiastkę miejskiego transportu szynowego.


Ciekawą propozycją jest odbudowa historycznej bocznicy kolejowej- toru prowadzącego w kierunku  północnej części śródmieścia miasta. Byłaby ona przedłużona doobecnego Dworca Autobusowego w Lublinie. Wykorzystanoby dawny przebieg bocznicy kolejowej, do dziś zachowany. Zbudowanoby odcinek nowego toru w śródmieściu. Wówczas mogłaby powstać w Lublinie kolej miejska z prawdziwego zdarzenia. Możliwe, że z czasem mogłaby objąć inne osiedla. Propozycję systemu 3 linii: oznaczonych S1, S2, S3, załączyłem w tekście.

Władze regionu zdecydowały się na budowę linii do portu lotniczego Świdnik. Ale dla rentowności połączeń kolejowych w regionie odbudowa- początkowo "ślepo zakończonej" linii do śródmieścia Lublina wydaje się o wiele bardziej istotna. Wówczas- możliwa jest niemal od razu realizacja szybkiej kolei miejskiej w Lublinie. Bez odbudowy - częściowo przecież istniejącego już w przeszłości- połączenia do północnej części centrum miasta, ten pomysł się może nie powieść.


 opr. na podst. Google Maps.


 Fot. Plan miasta- archiwalny- z zaznaczonym przebiegiem bocznicy w stronę północnego śródmieścia miasta. To ta bocznica byłaby przedłużona do dworca autobusowego w Lublinie. Byłby to najprawdopodobniej początkowo tylko niezelektryfikowany tor z mijankami zwiększającymi przepustowość tego odcinka do umożliwiającej ruch w takcie co 5 minut w obu kierunkach.



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Lublin-wezel_kolejowy.png

opr. A. Fularz

--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra



Komentarze